Programma's

Besturen

Wat wilden we bereiken en wat hebben we gedaan

4-jaar doel

Onze dienstverlening verbetert door het dichtbij en op maat aanbieden van keuzemogelijkheden voor inwoners.

Jaardoel 2024

Resultaat

Voortgang

Toelichting

Zichtbare verbetering op toegankelijkheid, effectiviteit en efficiency in het contact met inwoners.

Een 0-meting op geregistreerde klantfeedback

Er is een nieuw klachtenbeleid. Inwoners melden klachten nu ook telefonisch, fysiek en via een webformulier. De implementatie van het nieuwe klachtenbeleid bij de teams Publiek en Veiligheid is succesvol afgerond. In 2025 wordt het beleid gefaseerd ingevoerd binnen de hele organisatie. Op dit moment ontwikkelen we een dashboard om de voortgang en trends te volgen. Inwoners, ondernemers, bestuursleden en ambtenaren gaven input om de rol van de meedenkfunctionaris te evalueren. Op basis van de positieve beoordelingen is besloten om de rol structureel te maken.

Zichtbare verbetering op toegankelijkheid, effectiviteit en efficiency in het contact met inwoners.

Efficiente en klantgerichte processen.

Afgelopen jaar is een aantal processen verbeterd. Voorbeelden zijn  de bestuurlijke processen, het klachtenproces en meldingen openbare ruimte. Daarnaast zijn alle gemeentelijke klantprocessen in beeld gebracht en proceseigenaren benoemd. We verbeteren de processen vanuit het perspectief van de klant. Extra collega's zijn opgeleid als Lean Green Belt. Zij helpen de organisatie om processen te verbeteren, nu en in de toekomst.
Daarnaast is er een fysieke ruimte ingericht. Hier komt het managementteam wekelijks samen voor een weekstart om te sturen op de doelen en KPI's (Kritieke Prestatie Indicatoren).

Verbeteren op basis van klantervaringen.

Inzicht in inwonerstevredenheid na contact of doorlopen dienstverleningsproces.

We willen doorlopend de klanttevredenheid meten. Er loopt een aanbesteding voor de meetsoftware. We verwachten die in te voeren in Q4 2025. Tot die tijd voert de AVRI de tevredenheidsmetingen uit voor meldingen openbare ruimte. De Omgevingsdienst Rivierenland doet hetzelfde voor het vergunningsaanvraagproces. Ook voerden we het Cliëntervaringsonderzoek uit op het proces voor de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Tijdens de aanbesteding meten we een selectie van klantprocessen op manieren die passen bij het proces.

Verbeteren op basis van klantervaringen.

We sturen op servicebeloften.

We haalden informatie op bij zowel de ambtelijke organisatie als inwoners en ondernemers. Op basis daarvan is een klantvisie opgesteld. Daarna is een plan opgesteld waarin staat beschreven hoe we de komende 4 jaar de dienstverlening verbeteren. Onze dienstverleningsprincipes (voorheen klantwaarden) zijn de basis voor onze dienstverlening. Voor inwoners moeten die herkenbaar zijn. Vanaf 2025 kunnen onze klanten ons aanspreken op deze principes.

Inzet op digitalisering van de dienstverlening.

Verbetering van ICT voorzieningen voor het contact met inwoners en ondernemers.

Samen met de Bedrijfsvoeringsorganisatie West Betuwe (BvoWB), gemeente Tiel en gemeente Culemborg is een ontwikkelvisie vastgesteld op onze digitale dienstverlening voor 2025. Bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) verkennen we ook samen of MijnServices een toekomstbestendige keuze is voor onze gemeenten. Het persoonlijk inlogportaal ontwikkelen we daarmee door.

Inzet op digitalisering van de dienstverlening.

Vergroten van het gebruikersgemak van de website.

Het gebruikersgemak van de website is verbeterd. Bestaande webformulieren zijn opnieuw bekeken en aangepast. Ook zijn webformulieren toegevoegd. Bijvoorbeeld voor melden hulpvraag wmo of hulp bij schulden. Daardoor kunnen inwoners vaker zelfstandig diensten regelen met de gemeente en zijn ze sneller in beeld met hun hulpvraag.
In Q4 is er een onafhankelijke audit (onderzoek) uitgevoerd om de kwaliteit en toegankelijkheid van onze website te toetsen. In 2025 voeren we de verbeterpunten door.

We zetten met onze gemeenschappelijke regelingen in op dichtbij en op maat.

Meer zicht op de kwaliteit van dienstverlening van de GR.

Het formulier 'meldingen openbare ruimte' is verbeterd. Dat deden we op basis van klantfeedback en in samenspraak met de Afvalverwijdering Rivierenland (AVRI). Het formulier is logischer opgebouwd. De melder kan nu ook makkelijker de locatie van de melding aangeven op een kaart. Daarnaast zijn de (sub)categorieën voor meldingen aangepast. Dat maakt het makkelijker om een melding door te geven. Met de Omgevingsdienst Rivierenland analyseerden we klantfeedback. Ook daar zijn verbeteringen doorgevoerd. Dit hangt samen met het Vergunning, Toezicht en Handhaving project (VTH project)

4-jaar doel

Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen en bezoekers in de gemeente West Betuwe.

Jaardoel 2024

Resultaat

Voortgang

Toelichting

We gaan het uitvoeringsprogramma 'Aanpak Ondermijning 2024-2025' uitvoeren.

Er worden minimaal drie datagerichte integrale controles gehouden.

In 2024 is de bibob-coördinator gestart. Ook is een eerste verkenning gedaan van de speerpunten in het kader van ondermijning. Er zijn een aantal integrale controles gehouden. In het derde kwartaal bezocht de organisatie bedrijventerrein Zeiving te Vuren. Daarbij zijn de bedrijven geïnventariseerd. In kwartaal 4 controleerden we integraal de op- en afrit van de snelweg en provinciale wegen in Rumpt. Dit was een samenwerking van douane, politie en gemeente.

We gaan het uitvoeringsprogramma 'Aanpak Ondermijning 2024-2025' uitvoeren.

De meldingsbereidheid neemt toe.

Op 13 november 2024 was er een netwerkavond buurtpreventie in Tuil. Een Boa, drie wijkagenten en de beleidsmedewerker Openbare orde en veiligheid gaven hier een presentatie. In de aanloop naar de jaarwisseling spoorden we inwoners aan om de opslag en handel van illegaal vuurwerk te melden. Dit deden we met een billboard van Meld Misdaad Anoniem.

We willen de persoons- en kerngerichte aanpak op het gebied van zorg en veiligheid bij complexe casuïstiek optimaliseren.

Een goede regie en efficiënte afhandeling.

De gemeenteraad stelde in september structurele financiering beschikbaar voor capaciteit beleidsregie en casus/procesregie zorg en veiligheid. De implementatie is gestart. Doordat het onderwerp ingewikkeld is, loopt dit door in 2025. In het vierde kwartaal zijn de gesprekken gestart met het Zorg- en Veiligheidshuis. Dit gaat over de regionale implementatie van de Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE). Ook dit loopt door in 2025. In de tweede helft van het jaar voerden we een onderzoek uit naar mensenhandel. In 2025 zetten we de conclusies en aanbevelingen om in actie.

We leveren een Algemeen plaatselijke verordening (Apv) op die voldoet aan de nieuwe Omgevingswet.

Een handhaafbare Apv op het gebied van openbare orde en veiligheid.

In februari stelden we de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vast. Daarin zijn wijzingen opgenomen over veiligheid, ondermijning, evenementenvergunningen en carbid schieten.

4-jaar doel

We werken aan een toekomstbestendige en wendbare gemeente

Jaardoel 2024

Resultaat

Voortgang

Toelichting

We besteden aandacht aan het vijfjarig bestaan van de gemeente West Betuwe.

Organisatie van een aantal activiteiten.

Elk kwartaal gaven we aandacht aan het vijfjarig bestaan. In het derde en vierde kwartaal was hiervoor aandacht bij de communicatie rondom het Fruitcorso, de netwerkdag voor medewerkers en de eindejaarsactiviteiten. In december is de vlag met het wapen als symbool van de gemeente West Betuwe onthuld en verstrekt aan de dorpshuizen. Op de website is informatie te vinden over de geschiedenis en symbolen van de gemeente (ambtsketen, wapen en vlag).

We spelen een actieve rol in regionale verbanden, richting provincie en het rijk en we benutten onze netwerkorganisaties.

Deelname aan regionale verbanden, provinciale tafels en P10.

Het college van burgemeester en wethouders is actief in acht dagelijkse besturen van gemeenschappelijke regelingen. Vanuit deze samenwerking dienden zij bijvoorbeeld een subsidieaanvraag in bij het Rijk voor een RegioDeal. Daarnaast zijn ze actief in diverse verenigingen en samenwerkingsverbanden. Denk daarbij aan Fruitpact, de Vereniging Nederlandse Riviergemeenten en de P10.

We werken aan de strategische maatschappelijke opgaven samen met onze maatschappelijke partners en inwoners, zowel lokaal, regionaal als landelijk.

Monitoringsgegevens programma's.

Met onze samenwerkingspartners volgen we de landelijke en regionale ontwikkelingen. Die vertalen we naar West Betuwe. Specifieke zaken brengen we onder de aandacht bij hogere overheden via lobby vanuit de P10 en Regio Rivierenland. Er was een actieve lobby. Daarbij was onder andere veel aandacht voor spuitzonering bij fruitteelt en gewasbescherming van de kersenteelt. Ook voor de verbreding A2 bij de Tweede Kamer was de lobby actief. Verder kwam een aantal bewindslieden op werkbezoek in West Betuwe. Bij de VNG ledenvergadering werd een motie aangenomen van de regiogemeenten over warmtegemeenschappen.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2025 14:04:37 met de export van 07/04/2025 13:54:14