Besturen
De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.
Besturen | Begroting voor wijziging 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Rekening 2024 |
---|---|---|---|
Taakvelden BBV (excl. reserves) | |||
Lasten (x € 1.000) | |||
0.1 Bestuur | -3.818 | -4.602 | -5.047 |
0.2 Burgerzaken | -1.673 | -1.721 | -1.797 |
0.63 Parkeerbelasting | -3 | -3 | -1 |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | -5.082 | -5.476 | -5.423 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | -1.696 | -1.954 | -1.763 |
Totaal Lasten | -12.272 | -13.756 | -14.031 |
Baten (x € 1.000) | |||
0.1 Bestuur | 2 | 146 | 159 |
0.2 Burgerzaken | 1.010 | 1.010 | 1.215 |
0.63 Parkeerbelasting | 175 | 175 | 145 |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 0 | 0 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 41 | 41 | 49 |
Totaal Baten | 1.228 | 1.372 | 1.568 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -11.045 | -12.386 | -12.462 |
Totaal toevoegingen | -134 | -134 | -171 |
Totaal onttrekkingen | 273 | 792 | 736 |
Gerealiseerd resultaat | -10.906 | -11.729 | -11.896 |
Toelichting
Bedragen x € 1.000 | |||
Toelichting afwijkingen Programma 1 Besturen | Incidenteel/ | Nadeel | Voordeel |
Budgetoverhevelingen | |||
Raadsbudgetten | 150 | ||
Neutraal tussen programma's | |||
Rentelasten | 0 | ||
Organisatiekosten | 0 | ||
Reserves over de programma's heen (organisatiekosten) | 0 | ||
Reserves over de programma's heen (overig) | 76 | ||
Corresponderende posten over de programma's heen | 0 | ||
Overig | |||
Bestuur | 652 | ||
Burgerzaken | 82 | ||
Parkeerbelasting (parkeergelden en naheffingsaanslagen) | 27 | ||
Crisisbeheersing en brandweer | 66 | ||
Openbare orde en veiligheid | 135 | ||
Diverse kleine verschillen | 0 | ||
Subtotaal | 679 | 509 | |
Totaal saldo verschillen | -169 |
Budgetoverhevelingen
Raadsbudgetten
Voorgesteld wordt om een bedrag van 150.000 euro over te hevelen naar 2025 ten behoeve van audiovisuele middelen.
Tussen programma's
Organisatiekosten (salarissen)
Het totale salarisbudget bedraagt ongeveer 29 miljoen euro. Op het totale salaris budget is een voordeel van 291.000 euro in 2024. Dit voordeel is toegevoegd aan de bestemmingsreserve Flexibele Kern conform het raadsbesluit bij de decemberwijziging 2024. In deze decemberwijziging heeft de raad besloten om overschotten op de personeelsbudgetten bij de jaarrekening te storten in de bestemmingsreserve Flexibele kern personeel.
Flexibele kern
De flexibele kern is bedoeld om de kosten te dekken voor werkzaamheden/opdrachten waar we geen vaste formatie voor hebben, maar wel graag door vast personeel willen laten uitvoeren en niet door inhuur. Er is de komende vier jaar als gevolg van het College Uitvoerings programma meer dan genoeg werk voor de flexibele kern. Door natuurlijk verloop kan een doorstroom ontstaan naar vaste functies, we behouden zo de opgedane kennis voor de organisatie. De flexibele kern vullen we steeds aan op basis van onze werkvoorraad en strategische personeelsplanning waarin we vraag en aanbod tegen elkaar afwegen. Zo creëren we maximale wendbaarheid om te kunnen meebewegen met de bestuurlijke ambities en wensen vanuit de kernen. De komende jaren storten we in totaal 3 miljoen in deze reserve vanuit de perspectiefnota 2023. Ook is aangegeven dat we overschotten op personeelsbudgetten en overschotten op inhuurbudgetten hierin storten.
Verschillen programma's
Het overschot van 291.000 euro is een optelling van alle voor- en nadelen van de salarislasten en overige personeelsbudgetten van alle programma's. De (gewijzigde) toerekening konden we niet meer tijdig in de begroting verwerken binnen de programma's. Hierdoor is onderstaande verschuiving binnen de programma's ontstaan waardoor er voor- en nadelen zijn op de organisatiekosten in deze programma's.
Samenvatting per programma van de verschillen:
Programma 1 Totaal Storting in bestemmingsreserve flexibele kern (programma 1) | -200 290.500 -290.500 | ||||
Totaal saldo | 0 |
---|
Voor programma 1 bedraagt het nadeel op de organisatiekosten ongeveer 200 euro. Daarnaast is er een nadeel van 290.500 euro vanwege de storting van het totale voordeel op de organisatiekosten in de bestemmingsreserve Flexibele Kern.
Overig
Bestuur
Het nadeel komt voornamelijk door een hogere toevoeging van 560.000 euro aan de voorziening voor de wethouderspensioenen. De hogere toevoeging is het gevolg van de laatste actuariële berekeningen waaruit bleek dat de voorziening wethouders pensioenen te laag was. Daarnaast wordt er 32.000 euro meer overgeheveld naar 2025 voor de audiovisuele middelen voor de raad dan er ruimte was in de budgetten voor de griffie en de raad.
Burgerlijke stand
De afwijking van ruim 25.000 euro is veroorzaakt door lagere legesinkomsten dan begroot.
- Er zijn ca. 30 huwelijken minder gesloten in 2024 dan vooraf ingeschat.
- Het aantal huwelijken gesloten door een eigen trouwambtenaar (niet van de gemeente) is ongeveer de helft lager dan verwacht.
De verwachting is dat dit in 2025 zo doorzet:. Dit gaan wij in de eerste bestuursrapportage meerjarig begroten.
Reisdocumenten en identiteitsbewijzen
De afwijking van ruim 62.733 euro is veroorzaakt door hogere legesinkomsten dan begroot.
In 2024 is in heel Nederland de "paspoortpiek" begonnen. De reden voor de 'paspoortpiek' is, dat
reisdocumenten i.p.v. 5 jaar nu 10 jaar geldig zijn. De paspoortpiek zal aankomende 5 jaar aanhouden.
We hebben er in 2024 voor gekozen om te kijken wat de 'paspoortpiek' voor West Betuwe inhoudt en niet op basis van geschatte statistieken te prognosticeren. Voor 2025 zal er wel geprognosticeerd worden inclusief de paspoortpiek nu de cijfers van 2024 bekend zijn.
In de eerste bestuursrapportage zal al de meerjarige aanpassing van de 'paspoortpiek in de begroting verwerkt worden.
Rijbewijzen
De financiële afwijking als geheel blijft onder de 25.000 euro, maar vooral inkomsten wijken meer af, vooral op reguliere legesopbrengsten. Hier hebben wij ruim 45.000 euro meer ontvangen dan begroot.
Hier zijn diverse verklaringen voor: o.a. nieuwe woonwijken en meer inwoners. Hierdoor waren er meer eerste rijbewijzen en verlenging van rijbewijzen. Ook waren er meer vermissingen waardoor er opnieuw rijbewijzen moeten worden aangevraagd.
Bluswatervoorziening
Jaarlijks doen we een onderhoud-/inspectieronde. De werkzaamheden die daaruit voort komen moeten uitgevoerd worden voor behoud van de bluswatervoorziening. Er is in 2024 minder herstelwerk nodig geweest waardoor van de structurele middelen minder is uitgegeven. Wel zijn er veel installaties aangelegd waarvoor dit jaar en de komende twee jaren extra middelen beschikbaar zijn gesteld. Voor deze areaaluitbreiding zijn er de komende jaren geen extra onderhoudsmiddelen nodig. Het huidige budget is daarvoor voldoende. Een voordeel van 58.000 euro.