Toelichting op de financiële afwijkingen

Financiering en Algemene dekkingsmiddelen

Financiering en Algemene dekkingsmiddelen

De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.

Algemene dekkingsmiddelen

Begroting voor wijziging 2024

Begroting na wijziging 2024

Rekening 2024

Taakvelden BBV (excl. reserves)

Lasten (x € 1.000)

0.5 Treasury

-296

284

-1.199

0.61 OZB woningen

-678

-665

-706

0.62 OZB niet-woningen

-296

-293

-201

0.64 Belastingen overig

-1

-1

62

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

0

0

0

0.8 Overige baten en lasten

-2.022

-1.167

-184

Totaal Lasten

-3.293

-1.842

-2.228

Baten (x € 1.000)

0.5 Treasury

401

782

1.200

0.61 OZB woningen

9.089

9.287

9.294

0.62 OZB niet-woningen

6.613

6.852

7.096

0.64 Belastingen overig

4

4

9

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

90.487

92.712

92.675

0.8 Overige baten en lasten

0

0

0

Totaal Baten

106.594

109.637

110.274

Gerealiseerd saldo van baten en lasten

103.300

107.795

108.046

Totaal toevoegingen

-1.228

-2.774

-2.672

Totaal onttrekkingen

2.041

18.804

18.322

Gerealiseerd resultaat

104.113

123.825

123.697

Toelichting

Bedragen x € 1.000

Toelichting afwijkingen Financiering en Algemene dekkingsmiddelen

Incidenteel/
structureel

Nadeel

Voordeel

Budgetoverhevelingen

Taakmutaties gemeentefonds

24

Neutraal tussen programma's

Rentelasten

568

Organisatiekosten

0

Reserves over de programma's heen (organisatiekosten)

0

Reserves over de programma's heen (overig)

563

Corresponderende posten over de programma's heen

114

Overig

Treasury

497

OZB woningen

34

OZB niet-woningen

336

Belastingen overig (excl. baten reclamebelasting)

7

Oninbare en dubieuze vorderingen

61

Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

37

Overige baten en lasten

1.029

Diverse kleine verschillen

0

Subtotaal

1.699

1.570

Totaal saldo verschillen Financiering en algemene dekkingsmiddelen

-129

Budgetoverhevelingen

We stellen de volgende budgetoverhevelingen voor:

Taakmutaties algemene uitkering uit het gemeentefonds
Via het gemeentefonds worden door het rijk gelden beschikbaar gesteld voor nieuwe of gewijzigde taken. Deze gelden worden op een afzonderlijke stelpost geraamd en vrijgegeven als er een onderbouwd bestedingsplan is. De vooorgestelde overheveling van 24.280 euro komt uit de septembercirculaire 2024 en betreft de compensatie voor de alleenverdienersproblematiek. Deze middelen zullen in 2025 worden ingezet om deze problematiek aan te pakken.

Tussen programma's- budgettair neutraal

Mutaties overige reserves
We hebben minder onttrokken uit diverse reserves dan begroot. Dit komt omdat we minder hebben uitgegeven wat ten laste gaat van deze reserves. De lagere lasten leidt tot een voordeel op verschillende programma's. In verband met de boekhoudregels zijn deze verantwoord op de andere programma's. Het nadeel is verantwoord bij financiering en algemene dekkingsmiddelen. Per saldo zijn de boekingen budgetneutraal.

Overig
 
Treasury

bedragen x 1.000 euro

Begroting na wijziging

Realisatie 2024

Verschil

Bankkosten en provisie

-50

-122

72

Betaalde rentelasten

-1.479

-1.886

-407

Ontvangen kortlopende rente

80

68

-12

Ontvangen langlopende rente op verstrekte leningen

100

508

408

Rentetoevoeging voorziening afkoop onderhoud begraafplaatsen

-46

-36

10

Doorbelasting rente naar taakvelden

1.910

1.450

-460

Dividendopbrengsten deelnemingen

550

586

36

Totaal

1.065

568

-497

Het resultaat op het taakveld treasury valt ongeveer 497.000 euro nadeliger uit. Dit wordt vooral veroorzaakt door lagere toerekeningen aan de grondexploitatie en de riolering.

Onroerende zaakbelasting opbrengsten

bedragen x 1.000 euro

2024

< 2024

Totaal

OZB woningen/eigenaren

9.277

3

9.280

OZB niet-woningen/eigenaren

4.017

10

4.027

OZB niet-woningen/gebruikers

2.864

173

3.037

Netto opbrengsten verantwoord in 2024

16.158

186

16.344

Geraamde ontvangsten 2024

16.072

0

16.072

Verschil

86

186

272

De werkelijke netto opbrengsten uit de OZB 2024 wijken ten opzichte van de begroting na wijziging voordelig af met een bedrag van 86.000 euro (0,5 procent). Voor de oudere belastingjaren is er sprake van een hogere opbrengst van 186.000 euro ten opzichte van de inschattingen van BSR bij de jaarrekening 2023. Hiervan heeft ongeveer 3.000 euro betrekking op een hogere inschatting van de oninbaarheid van de openstaande belastingbedragen tot en met 2023. Per saldo zijn de in het dienstjaar 2024 verantwoorde opbrengsten 272.000 euro hoger dan geraamd. In deze cijfers is rekening gehouden met de door BSR geraamde oninbare en dubieuze posten in 2024.

Bij de uitvoeringslasten van de OZB is er sprake van een voordeel van 30.000 euro.

Dotatie voorziening dubieuze vorderingen
De voorziening dubieuze debiteuren is geanalyseerd en gebleken is dat deze opgehoogd moet worden met een bedrag van 61.000 euro. In de begroting was hier geen rekening mee gehouden. Deze dotatie is exclusief de dubieuze vorderingen die voort kunnen komen vanuit de opgelegde aanslagen door de Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR).  Deze zijn geraamd en verantwoord bij de betreffende belastingopbrengsten.

Algemene uitkering
                               bedragen x 1.000 euro

2024

< 2024

Totaal

Algemene uitkering (exclusief Sociaal deelfonds)

89.250

42

89.292

Algemene uitkering/Sociaal deelfonds

3.383

0

3.383

In 2024 te verantwoorden opbrengsten

92.633

42

92.675

Geraamde ontvangsten 2024

92.733

-21

92.712

Verschil

-100

63

-37

In 2024 hebben we per saldo 37.000 euro minder aan algemene uitkering ontvangen dan geraamd.
De oorzaken hiervan zijn:

bedragen x 1.000 euro

2024

< 2024

Totaal

Verschil negatieve inkomstenmaatstaf OZB

-85

-35

-120

Overige (vooral hoeveelheidsverschillen)

-15

98

83

Totaal

-100

63

-37

Het nadeel bij de negatieve inkomstenmaatstaf OZB is het spiegelbeeld van het voordeel van de werkelijke OZB-opbrengsten die door BSR worden opgelegd.

Overige baten en lasten
Het voordeel op de overige baten en lasten komt met name door de volgende onderdelen:

Doorschuif BTW
Gemeenschappelijke regelingen hebben een aantal mogelijkheden om de btw op hun kosten in rekening te brengen bij de (gemeentelijke) deelnemers. Dit kan bijvoorbeeld door bij de facturatie van de deelnemersbijdrage apart btw in rekening te brengen. Het is ook mogelijk dat de regeling de btw niet afzonderlijk in rekening brengt, maar na afloop van het jaar aangeeft welk btw-bedrag de gemeente bij het btw-compensatiefonds (bcf) kan compenseren. Het laatste is van toepassing voor de BSR en GGD. Ten opzichte van de raming kunnen we 96.000 euro meer compenseren bij het bcf. In plaats van op de verschillende taakvelden deze compensatie te verdelen, wordt deze op één centrale plaats verantwoord.

bedragen x 1.000 euro

Werkelijk

Raming

Verschil

BSR

49

60

11

GGD

21

106

85

Totaal

70

166

96

Restant taakmutaties Gemeentefonds
Een bedrag van 1.014.000 euro aan gereserveerde taakmutatie 2024 valt vrij ten gunste van het resultaat. Het betreft de volgende gereserveerde middelen uit de verschillende mei-, september en decembercirculaires:

Bedragen x € 1.000

Wet Goed Verhuurderschap

MC 2023

29

kan vrijvallen (geen lasten in 2025)

Wet betaalbare huur (v/h Wet Goed Verhuurdersschap)

SC 2024

26

kan vrijvallen (geen lasten in 2025)

Wet betaalbare huur (v/h Wet Goed Verhuurdersschap)

DC 2024

2

kan vrijvallen (geen lasten in 2025)

Invoeringskosten Omgevingswet 2023 (resultaatbestemming 2023)

DC 2023

396

kan vrijvallen (geen lasten in 2025)

Uitvoeringskosten Omgevingswet 2024

MC 2024

273

kan vrijvallen (geen lasten in 2025)

Landelijke beëindigingsregeling veehouderijbedrijven 

DC 2024

7

kan vrijvallen (geen lasten in 2025)

Register Externe veiligheidsrisico's

DC 2024

10

kan vrijvallen (geen lasten in 2025)

Maatschappelijke begeleiding inburgeringsplichtige asielmigranten

MC 2024

2

kan vrijvallen (geen lasten in 2025)

Einde lening inburgeringsplichtig (ELIP)

MC 2024

4

kan vrijvallen (geen lasten in 2025)

Bijzondere bijstand en vroegsignalering

SC 2023

71

kan vrijvallen (lasten 2025 t.l.v. bijdrage 2025)

Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden

MC 2024

56

kan vrijvallen (lasten 2025 t.l.v. bijdrage 2025)

Compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg 2024

DC 2024

69

vrijval (betreft administratieve correctie rijk)

Subsidieregeling continuïteit cruciale jeugdzorg 2024

DC 2024

10

vrijval (betreft administratieve correctie rijk)

Uitvoering Hervormingsagenda Jeugd 2024

DC 2024

13

vrijval (betreft administratieve correctie rijk)

Vangnetconstructie energietoelage 2023

DC 2024

47

vrijval (betreft compensatie kosten 2023)

Totaal

1.014

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2025 14:04:37 met de export van 07/04/2025 13:54:14