Financiering en Algemene dekkingsmiddelen
De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Rekening 2024 |
---|---|---|---|
Taakvelden BBV (excl. reserves) | |||
Lasten (x € 1.000) | |||
0.5 Treasury | -296 | 284 | -1.199 |
0.61 OZB woningen | -678 | -665 | -706 |
0.62 OZB niet-woningen | -296 | -293 | -201 |
0.64 Belastingen overig | -1 | -1 | 62 |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | 0 | 0 |
0.8 Overige baten en lasten | -2.022 | -1.167 | -184 |
Totaal Lasten | -3.293 | -1.842 | -2.228 |
Baten (x € 1.000) | |||
0.5 Treasury | 401 | 782 | 1.200 |
0.61 OZB woningen | 9.089 | 9.287 | 9.294 |
0.62 OZB niet-woningen | 6.613 | 6.852 | 7.096 |
0.64 Belastingen overig | 4 | 4 | 9 |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 90.487 | 92.712 | 92.675 |
0.8 Overige baten en lasten | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | 106.594 | 109.637 | 110.274 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 103.300 | 107.795 | 108.046 |
Totaal toevoegingen | -1.228 | -2.774 | -2.672 |
Totaal onttrekkingen | 2.041 | 18.804 | 18.322 |
Gerealiseerd resultaat | 104.113 | 123.825 | 123.697 |
Toelichting
Bedragen x € 1.000 | |||
Toelichting afwijkingen Financiering en Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel/ | Nadeel | Voordeel |
Budgetoverhevelingen | |||
Taakmutaties gemeentefonds | 24 | ||
Neutraal tussen programma's | |||
Rentelasten | 568 | ||
Organisatiekosten | 0 | ||
Reserves over de programma's heen (organisatiekosten) | 0 | ||
Reserves over de programma's heen (overig) | 563 | ||
Corresponderende posten over de programma's heen | 114 | ||
Overig | |||
Treasury | 497 | ||
OZB woningen | 34 | ||
OZB niet-woningen | 336 | ||
Belastingen overig (excl. baten reclamebelasting) | 7 | ||
Oninbare en dubieuze vorderingen | 61 | ||
Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 37 | ||
Overige baten en lasten | 1.029 | ||
Diverse kleine verschillen | 0 | ||
Subtotaal | 1.699 | 1.570 | |
Totaal saldo verschillen Financiering en algemene dekkingsmiddelen | -129 |
Budgetoverhevelingen
We stellen de volgende budgetoverhevelingen voor:
Taakmutaties algemene uitkering uit het gemeentefonds
Via het gemeentefonds worden door het rijk gelden beschikbaar gesteld voor nieuwe of gewijzigde taken. Deze gelden worden op een afzonderlijke stelpost geraamd en vrijgegeven als er een onderbouwd bestedingsplan is. De vooorgestelde overheveling van 24.280 euro komt uit de septembercirculaire 2024 en betreft de compensatie voor de alleenverdienersproblematiek. Deze middelen zullen in 2025 worden ingezet om deze problematiek aan te pakken.
Tussen programma's- budgettair neutraal
Mutaties overige reserves
We hebben minder onttrokken uit diverse reserves dan begroot. Dit komt omdat we minder hebben uitgegeven wat ten laste gaat van deze reserves. De lagere lasten leidt tot een voordeel op verschillende programma's. In verband met de boekhoudregels zijn deze verantwoord op de andere programma's. Het nadeel is verantwoord bij financiering en algemene dekkingsmiddelen. Per saldo zijn de boekingen budgetneutraal.
Overig
Treasury
bedragen x 1.000 euro
Begroting na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil | |||||
Bankkosten en provisie | -50 | -122 | 72 | ||||
Betaalde rentelasten | -1.479 | -1.886 | -407 | ||||
Ontvangen kortlopende rente | 80 | 68 | -12 | ||||
Ontvangen langlopende rente op verstrekte leningen | 100 | 508 | 408 | ||||
Rentetoevoeging voorziening afkoop onderhoud begraafplaatsen | -46 | -36 | 10 | ||||
Doorbelasting rente naar taakvelden | 1.910 | 1.450 | -460 | ||||
Dividendopbrengsten deelnemingen | 550 | 586 | 36 | ||||
Totaal | 1.065 | 568 | -497 |
---|
Het resultaat op het taakveld treasury valt ongeveer 497.000 euro nadeliger uit. Dit wordt vooral veroorzaakt door lagere toerekeningen aan de grondexploitatie en de riolering.
Onroerende zaakbelasting opbrengsten
bedragen x 1.000 euro
2024 | < 2024 | Totaal | |||
OZB woningen/eigenaren | 9.277 | 3 | 9.280 | ||
OZB niet-woningen/eigenaren | 4.017 | 10 | 4.027 | ||
OZB niet-woningen/gebruikers | 2.864 | 173 | 3.037 | ||
Netto opbrengsten verantwoord in 2024 | 16.158 | 186 | 16.344 | ||
Geraamde ontvangsten 2024 | 16.072 | 0 | 16.072 | ||
---|---|---|---|---|---|
Verschil | 86 | 186 | 272 |
De werkelijke netto opbrengsten uit de OZB 2024 wijken ten opzichte van de begroting na wijziging voordelig af met een bedrag van 86.000 euro (0,5 procent). Voor de oudere belastingjaren is er sprake van een hogere opbrengst van 186.000 euro ten opzichte van de inschattingen van BSR bij de jaarrekening 2023. Hiervan heeft ongeveer 3.000 euro betrekking op een hogere inschatting van de oninbaarheid van de openstaande belastingbedragen tot en met 2023. Per saldo zijn de in het dienstjaar 2024 verantwoorde opbrengsten 272.000 euro hoger dan geraamd. In deze cijfers is rekening gehouden met de door BSR geraamde oninbare en dubieuze posten in 2024.
Bij de uitvoeringslasten van de OZB is er sprake van een voordeel van 30.000 euro.
Dotatie voorziening dubieuze vorderingen
De voorziening dubieuze debiteuren is geanalyseerd en gebleken is dat deze opgehoogd moet worden met een bedrag van 61.000 euro. In de begroting was hier geen rekening mee gehouden. Deze dotatie is exclusief de dubieuze vorderingen die voort kunnen komen vanuit de opgelegde aanslagen door de Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR). Deze zijn geraamd en verantwoord bij de betreffende belastingopbrengsten.
Algemene uitkering
bedragen x 1.000 euro
2024 | < 2024 | Totaal | |||
Algemene uitkering (exclusief Sociaal deelfonds) | 89.250 | 42 | 89.292 | ||
Algemene uitkering/Sociaal deelfonds | 3.383 | 0 | 3.383 | ||
In 2024 te verantwoorden opbrengsten | 92.633 | 42 | 92.675 | ||
Geraamde ontvangsten 2024 | 92.733 | -21 | 92.712 | ||
---|---|---|---|---|---|
Verschil | -100 | 63 | -37 |
In 2024 hebben we per saldo 37.000 euro minder aan algemene uitkering ontvangen dan geraamd.
De oorzaken hiervan zijn:
bedragen x 1.000 euro
2024 | < 2024 | Totaal | |||
Verschil negatieve inkomstenmaatstaf OZB | -85 | -35 | -120 | ||
Overige (vooral hoeveelheidsverschillen) | -15 | 98 | 83 | ||
---|---|---|---|---|---|
Totaal | -100 | 63 | -37 |
Het nadeel bij de negatieve inkomstenmaatstaf OZB is het spiegelbeeld van het voordeel van de werkelijke OZB-opbrengsten die door BSR worden opgelegd.
Overige baten en lasten
Het voordeel op de overige baten en lasten komt met name door de volgende onderdelen:
Doorschuif BTW
Gemeenschappelijke regelingen hebben een aantal mogelijkheden om de btw op hun kosten in rekening te brengen bij de (gemeentelijke) deelnemers. Dit kan bijvoorbeeld door bij de facturatie van de deelnemersbijdrage apart btw in rekening te brengen. Het is ook mogelijk dat de regeling de btw niet afzonderlijk in rekening brengt, maar na afloop van het jaar aangeeft welk btw-bedrag de gemeente bij het btw-compensatiefonds (bcf) kan compenseren. Het laatste is van toepassing voor de BSR en GGD. Ten opzichte van de raming kunnen we 96.000 euro meer compenseren bij het bcf. In plaats van op de verschillende taakvelden deze compensatie te verdelen, wordt deze op één centrale plaats verantwoord.
bedragen x 1.000 euro
Werkelijk | Raming | Verschil | |
BSR | 49 | 60 | 11 |
GGD | 21 | 106 | 85 |
Totaal | 70 | 166 | 96 |
Restant taakmutaties Gemeentefonds
Een bedrag van 1.014.000 euro aan gereserveerde taakmutatie 2024 valt vrij ten gunste van het resultaat. Het betreft de volgende gereserveerde middelen uit de verschillende mei-, september en decembercirculaires:
Bedragen x € 1.000 | ||||||||
Wet Goed Verhuurderschap | MC 2023 | 29 | kan vrijvallen (geen lasten in 2025) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wet betaalbare huur (v/h Wet Goed Verhuurdersschap) | SC 2024 | 26 | kan vrijvallen (geen lasten in 2025) | |||||
Wet betaalbare huur (v/h Wet Goed Verhuurdersschap) | DC 2024 | 2 | kan vrijvallen (geen lasten in 2025) | |||||
Invoeringskosten Omgevingswet 2023 (resultaatbestemming 2023) | DC 2023 | 396 | kan vrijvallen (geen lasten in 2025) | |||||
Uitvoeringskosten Omgevingswet 2024 | MC 2024 | 273 | kan vrijvallen (geen lasten in 2025) | |||||
Landelijke beëindigingsregeling veehouderijbedrijven | DC 2024 | 7 | kan vrijvallen (geen lasten in 2025) | |||||
Register Externe veiligheidsrisico's | DC 2024 | 10 | kan vrijvallen (geen lasten in 2025) | |||||
Maatschappelijke begeleiding inburgeringsplichtige asielmigranten | MC 2024 | 2 | kan vrijvallen (geen lasten in 2025) | |||||
Einde lening inburgeringsplichtig (ELIP) | MC 2024 | 4 | kan vrijvallen (geen lasten in 2025) | |||||
Bijzondere bijstand en vroegsignalering | SC 2023 | 71 | kan vrijvallen (lasten 2025 t.l.v. bijdrage 2025) | |||||
Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden | MC 2024 | 56 | kan vrijvallen (lasten 2025 t.l.v. bijdrage 2025) | |||||
Compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg 2024 | DC 2024 | 69 | vrijval (betreft administratieve correctie rijk) | |||||
Subsidieregeling continuïteit cruciale jeugdzorg 2024 | DC 2024 | 10 | vrijval (betreft administratieve correctie rijk) | |||||
Uitvoering Hervormingsagenda Jeugd 2024 | DC 2024 | 13 | vrijval (betreft administratieve correctie rijk) | |||||
Vangnetconstructie energietoelage 2023 | DC 2024 | 47 | vrijval (betreft compensatie kosten 2023) | |||||
Totaal | 1.014 |